De verschillende looks van knooppunt Hoevelaken door de jaren heen

28-09-2022
5406 keer bekeken

 

Welkom op de website van het project Knooppunt Hoevelaken (A28/A1). Hier vindt u de informatie over het project terug. 

Project Knooppunt Hoevelaken is voor onbepaalde tijd gepauzeerd. Meer informatie over deze beslissing is te vinden in dit nieuwsbericht onder 'Nieuws' op deze website.

Het Punt van Hoevelaken, bijzondere verhalen uit het projectgebied

 

Een ietwat korrelig zwart-witbeeld met hier en daar een verdwaalde vrachtwagen; je herkent het bijna niet terug, maar de klaverbladen verraden dat dit een oude foto van knooppunt Hoevelaken is.

50 jaar geleden op de kiek gezet, in 1972 om precies te zijn. Een mooi moment voor een duik in de geschiedenis. Wat is er gedurende de afgelopen halve eeuw allemaal veranderd aan het knooppunt?
Bron tekst: Wegen Wiki 

Er was eens… een rijksweg en een rotonde  (’50)

Het begon allemaal in 1952. In dit jaar stelde Rijkswaterstaat namelijk rijksweg 1 tussen Baarn en Terschuur open. Deze weg telde slechts één rijbaan en op de plek van het huidige knooppunt bevond zich een rotonde. Later dat jaar opende ook rijksweg 28 van Hoevelaken naar Nijkerk. Leuk weetje: in de lus aan de zuidoostkant van de rotonde stond een tankstation.

Het knooppunt in 1954: een rotonde. Bron: autosnelwegen.nl

Van rotonde naar stuiver (’60)

We nemen een sprong in de tijd en komen uit in 1962, het geboortejaar van dé rondweg van Amersfoort; de A28. Vier jaar later, In 1966, startte de ombouw van de rotonde tot klaverblad. Tijdens deze eerste werkzaamheden werden de buitenste verbindingswegen van het huidige klaverblad aangelegd en met elkaar verbonden. Hierdoor nam het geheel met haar afgeronde hoeken de vorm aan van een vooroorlogse stuiver.

Het knooppunt in 1967: de vorm van een stuiver. Bron: autosnelwegen.nl

En van stuiver… naar klaverblad (’70)

Door alle takken van het knooppunt om te bouwen naar 2x2 rijkstroken, veranderde de stuiver langzaamaan in een klaverblad. Het vierdelige klaverblad bracht helaas geen geluk, want de werkzaamheden aan het knooppunt werden door geldgebrek regelmatig stilgelegd. Hierdoor vond de uiteindelijke oplevering van het klaverblad, in zijn huidige vorm, pas in de decembermaand van 1971 plaats.

Het knooppunt in 1972: de vorm van het huidige klaverblad. Bron: Stichting Historisch Hoeflake

Blik in de toekomst: kom met ruime verbindingswegen

Na maar liefst drie metamorfoses, is de koek nog steeds niet op. Over een aantal jaar verandert het huidige klaverblad namelijk in een kom met ruime verbindingswegen. Deze laatste gedaanteverwisseling moet een oplossing bieden voor de dagelijkse files die automobilist rondom het knooppunt al jaren tarten.

Het knooppunt van de toekomst: kom met ruime verbindingswegen

 

Afbeeldingen

X (voorheen Twitter)

Cookie-instellingen